Тернопільський класичний ліцей
При виникненні пожежі:
1. Доповісти про виникнення пожежі черговому адміністратору, та
директору закладу освіти.
до 30 сек.
 2. Отримати у чергового сторожа ключі (взяти з шафи ключі від запасних
виходів), та відкрити два запасні виходи адміністративного корпусу.
до 50 сек.
 3. Подати сигнал (три довгі дзвінки) на проведення евакуації учнів та
працівників з закладу освіти.
При можливості оповістити голосом через радіомережу, або особисто
голосом проходити при цьому по поверхах будівлі.
Три довгі дзвінки, (механічний дзвінок) та команди
голосом. Приклад: Увага Всім!!!  Сталася пожежа на 2-му поверсі будівлі,
проводиться евакуація, всім негайно покинути приміщення.
до 10 сек
до 2 хв.
 4. Під час евакуації знаходитись на проході і направляти потоки учнів до
запасних виходів, не допустити при цьому перехрещування потоків між
собою.
Учні з лівої сходової клітки на лівий вихід з правої  сходової клітки на
правий вихід.       
 5. Надавати допомогу (при можливості виходячи з ситуації) в евакуації
матеріальних цінностей та архіву бухгалтерії і документів приймальної
директора навчального закладу.
 6. Надати допомогу пожежному розрахунку в організації гасіння пожежі
(при можливості вказувати) шляхи підходу до епіцентру пожежі та інше)
Дії при виявленні ртуті:
а) виявленні великої  кількості ртуті
 1. Негайно особисто повідомити чергового та директора про подію.
до 30 сек.
 2. Організувати ізоляцію місця розливу ртуті (огородити місце розливу
ртуті) щоб не допустити переміщення дітей та педагогів через місце розливу
ртуті.
до 2 хв.
 3. Подати сигнал (голосом – через систему оповіщення, голосом при
обходженні по коридорах, або три довгі дзвінки) на проведення евакуації
учнів та працівників з закладу освіти з того корпусу, де розлита ртуть.
Три довгі дзвінки, (механічний дзвінок) та команди

голосом. Приклад: Увага Всім!!!  В коридорі закладу виявлено розлив ртуті
всім негайно покинути навчальні класи. Зібратись на стадіоні закладу освіти.
до 30 сек.
 4. Після завершення екстреної евакуації вживає заходів щодо недопущення
дітей у приміщення закладу освіти.
 5. Зустрічає і супроводжує спеціалістів для проведення демеркуризації.
Дії при виникненні буревію, урагану, смерчу чи інших стихійних лих:
1. З отриманням інформації (від чергового управління або відділу з питань
НС місцевого органу виконавчої влади, місцевого самоврядування,
управління освіти і науки про загрозу буревію, урагану, смерчу, негайно
довести інформацію до чергового та директора.
до 30 сек.
2. Оповістити  учнів та вчителів про насування стихії. Інформувати їх про
закриття вікон в кабінетах та дверей щоб уникнути їх побиття.
Приклад: Увага Всім!!!  Насувається (смерч, ураган, шквальний вітер)
терміново закрити вікна та двері, відійти від вікон, не панікувати
до 5 хв.
3. Перевірити та при необхідності закрити вікна на поверхах корпусів, щоб
уникнути їх розбиття
 до 10 хв.
4. За вказівкою директора відкрити додаткові приміщення для укриття
учнів та вчителів, працівників або подати команду на збір учнів.
Збір учнів:
1 поверх ліцею (спортзал 1,2)
5. Не допускати виходу учнів з закладу перед та під час проходження
стихії.
6. Після стихії перевірити цілісність вікон в коридорах, дверей та даху
покрівлі на предмет пошкодження і доповісти директору.
  Дії при захопленні заручників в закладі:
 1. Негайно проінформувати про факт захоплення заручників у закладі:
–   чергового;
–  директора закладу освіти (особисто або по телефону, чи передати через
кого-небудь)
–   чергового міського відділу МВС України  за (тел: 102);
–   диспетчера міського відділу ДСНС                 (тел: 101);
–  чергового управління СБУ                                (тел: 52-22-95 );
–   при неможливості повідомити всіх – повідомте хоч одного з них.
 Негайно будь-яким способом
2. По можливості вияснити (зрозуміти) чого хочуть терористи, визначити
для себе, хто з них найнебезпечніший (нервовий, рішучий, агресивний).

3. Виконувати всі вказівки ватажка, нічого не починати робити, без дозволу
терориста.
4. Не апелюйте до совісті терористів, це майже завжди марно.  Не
наполягайте на своєму. Говорити треба спокійно і дивитися прямо у вічі
злочинцю.
5. Не підвищуйте голос і не жестикулюйте, навіть якщо  ви хочете про
щось попередити.
6. Не квапте нікого і самі не робіть необдуманих дій.
7. Якщо поблизу стався вибух, не поспішайте покинути приміщення. Вас
можуть прийняти за злочинця  і ви мимоволі станете мішенню для групи
захоплення.
8. Продовжувати виконувати свої обов’язки в залежності від обставин, що
склалися.
9. Зустріти самому (по можливості) групу захоплення і чітко повідомити
де знаходяться терористи їхні вимоги, озброєння, кількість захоплених
людей, підходи до місця їхнього перебування та інше.
10. Надалі діяти відповідно до розпоряджень керівника антитерористичної
операції.

Дії при вибуху на території об`єкта:
1. У випадку вибуху необхідно негайно доповісти
–   черговому;
–  директору закладу освіти (особисто або по   телефону, чи передати через
кого-небудь)
Негайно будь-яким способом
2. Організувати евакуацію персоналу з осередку вибуху, зруйнованих або
ушкоджених вибухом приміщень;
3. До прибуття служби швидкої допомоги організувати надання
постраждалим первинної медичної  допомоги;
4. Організувати охорону місця вибуху і забезпечити його ізоляцію до
прибуття компетентних органів;
5. При виникненні пожежі вжити заходів щодо гасіння власними силами і
наявними протипожежними засобами.
Дії при надходженні погрози по телефону:
1. Зафіксувати дату, час і тривалість анонімного повідомлення, місце
установки телефону, на який надійшло повідомлення, його номер і
негайно доповісти черговому або директору закладу освіти.
Негайно будь-яким  способом
2. Спробувати «зав'язати розмову» з анонімом і з'ясувати конкретну
інформацію про його особу, професію, місце перебування і, якщо можливо,
схилити до добровільного відмовлення від задуманої акції;
3. Під час розмови вжити заходів щодо запису фонограми анонімного

повідомлення, визначення номера телефону анонімного абонента шляхом
використання технічних можливостей даного телефонного апарата та свого
особистого телефону.
4. По пам`яті скласти докладний опис висловлених погроз або повідомлення
а також висунутих ультиматумах зміст погроз характеристику його голосу та
інших вимогах.
5. Забороняється обговорювати отриману від аноніма інформацію з іншими
співробітниками;
Дії при виявленні підозрілого предмета на об`єкті:
1. Точно визначіть місце перебування підозрілого предмета.
2. Дати вказівку не наближатися, не торкати, не розкривати, не переміщати
знахідку, не заливати її рідиною, не засипати піском, не користуватися радіо- і
електроапаратурою, переговорними пристроями.
3. Негайно доповісти :
–   черговому;
–  директору закладу освіти (особисто, або по   телефону, чи передати через
кого-небудь)
4. Опитуванням заявника й очевидців установіть час виявлення предмета;
5. При необхідності організуйте евакуацію персоналу, використовуючи
маршрути, віддалені від місця перебування підозрілого предмета.

ПАМЯТКА

ЩО ПОТРІБНО РОБИТИ У НАДЗВИЧАЙНІЙ СИТУАЦІЇ?

ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ У НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ

(Методичні рекомендації щодо проведення бесід з учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань поведінки у надзвичайній ситуації)

1. У РАЗІ ЗАГРОЗИ УРАЖЕННЯ СТРІЛЕЦЬКОЮ ЗБРОЄЮ:

  • закрити штори або жалюзі (заклеїти вікна паперовими стрічками) для зниження ураження фрагментами скла;
  • вимкнути світло, закрити вікна та двері;
  • зайняти місце на підлозі в приміщенні, що не має вікон на вулицю (ванна кімната, передпокій);
  • інформувати різними засобами про небезпеку близьких чи знайомих.

2. У РАЗІ ЗАГРОЗИ ЧИ ВЕДЕННЯ БОЙОВИХ ДІЙ:

  • закрити штори або жалюзі (заклеїти вікна паперовими стрічками) для зменшення ураження фрагментами скла. Вимкнути живлення, закрити воду і газ, загасити (вимкнути) пристрої для опалення;
  • взяти документи, гроші і продукти, предмети першої необхідності, медичну аптечку;
  • відразу залишити житловий будинок,  сховатися у підвалі або у найближчому сховищі;
  • попередити сусідів про небезпеку, допомогти людям похилого віку і дітям;
  • без крайньої необхідності не залишати безпечне місце перебування;
  • проявляти крайню обережність; не варто панікувати.

3. ЯКЩО СТАВСЯ ВИБУХ:

–  уважно озирнутися навколо, щоб з’ясувати вірогідність небезпеки подальших обвалів і вибухів, чи не висить з руїн розбите скло, чи не потрібна комусь допомога;

  • якщо є можливість – спокійно вийти з місця пригоди. Опинившись під завалами – подавати звукові сигнали. Пам’ятайте, що за низької активності людина може вижити без води упродовж п’яти днів;
  • виконати всі інструкції рятувальників.

4. ПІД ЧАС ПОВІТРЯНОЇ НЕБЕЗПЕКИ:

– відключити живлення, закрити воду і газ;

– загасити (вимкнути) пристрої для опалення;

  • взяти документи, гроші і продукти, предмети першої необхідності, аптечку;
  • попередити про небезпеку сусідів і, у разі необхідності надати допомогу людям похилого віку та хворим;
  • дізнатися, де знаходиться найближче укриття. Переконатися, що шлях до нього вільний і укриття знаходиться у придатному стані;

–    як якнайшвидше дійти до захисних споруд або сховатися  на місцевості. Дотримуватися спокою і порядку. Без крайньої необхідності не залишати безпечного місця перебування.   Слідкувати за офіційними повідомленнями.

5.ПІД ЧАС МАСОВИХ ЗАВОРУШЕНЬ:

  • зберігати спокій і розсудливість;
  • під час знаходження на вулиці – залишити місце масового скупчення людей, уникати агресивно налаштованих людей;
  • не піддаватися на провокації;

–  надійно зачиняти двері. Не підходити до вікон і не виходити на балкон. Без крайньої необхідності не залишати приміщення.

6. ЯКЩО ВАС ЗАХОПИЛИ У ЗАРУЧНИКИ І ВАШОМУ ЖИТТЮ Є ЗАГРОЗА:

  • постаратися запам’ятати вік, зріст, голос, манеру говорити, звички тощо злочинців, що може допомогти їх пошуку;
  • за першої нагоди постаратися сповістити про своє місцезнаходження рідним або міліції;
  • намагатися бути розсудливим, спокійним, миролюбним, не піддавати себе ризику;
  • якщо злочинці знаходяться під впливом алкоголю або наркотиків, намагатися уникати спілкування з ними, оскільки їхні дії можуть бути непередбачуваними;
  • не підсилювати агресивність злочинців своєю непокорою, сваркою або опором;
  • виконувати вимоги терористів, не створюючи конфліктних ситуацій, звертатися за дозволом для переміщення, відвідання вбиральні тощо;

–   уникати будь-яких обговорень, зокрема політичних  тем, зі злочинцями;

–   нічого не просити, їсти все, що дають;

  • якщо Ви тривалий час знаходитеся поряд зі злочинцями, постаратися встановити з ними контакт, визвати гуманні почуття;
  • уважно слідкувати за поведінкою злочинців та їхніми намірами, бути готовими до втечі, пересвідчившись у високих шансах на успіх;

–    спробувати  знайти  найбільш безпечне  місце  у  приміщенні,  де знаходитесь і де можна було б захищати себе під час штурму терористів (кімната, стіни і вікна якої виходять не на вулицю – ванна кімната або шафа). У разі відсутності такого місця – падати на підлогу за будь-якого шуму або у разі стрільбі;

  • при застосуванні силами спеціального призначення сльозогінного газу, дихати через мокру тканину, швидко і часто блимаючи, викликаючи сльози;
  • під час штурму не брати до рук зброю терористів, щоб не постраждати від штурмуючих, які стріляють по озброєних людях;
  • під час звільнення виходити швидко, речі залишати там, де вони знаходяться, через ймовірність вибуху або пожежі, беззаперечно виконувати команди групи захоплення.

7. ПРИ ПРОВЕДЕННІ ТИМЧАСОВОЇ ЕВАКУАЦІЇ ЦИВІЛЬНОГО НАСЕЛЕННЯ З НЕБЕЗПЕЧНОЇ ЗОНИ:

  • взяти документи, гроші й продукти, необхідні речі, лікарські засоби;
  • за можливості, надати допомогу пенсіонерам, людям з обмеженими можливостями;
  • дітям дошкільного віку вкласти до кишені або прикріпити до одягу записку, де зазначається ім’я, прізвище, домашня адреса, а також прізвище матері та батька;
  • переміщатися за вказаною адресою. У разі необхідності – звернутися за допомогою до міліції та медичних працівників.

Нещасні випадки на вулицях і дорогах стали великою загрозою як для дорослих, такі і для дітей. Як свідчить аналіз, у 9 випадках із 10 діти своєчасно не помітили небезпечний для себе автомобіль, або неправильно визначили його швидкість чи напрямок руху. Це дає змогу зробити висновок, що діти погано вміють орієнтуватись, спостерігати за тим, що робиться на вулиці, оцінювати і передбачати небезпеку. Тому необхідно вчити дітей не тільки виконувати правила дорожнього руху, а й спостерігати і орієнтуватись на вулиці

Батьки повинні бути взірцем правильної поведінки на вулиці:

  • на проїжджій частині не спішіть, не бігайте, завжди переходьте вулицю розміреним кроком;
  • виходячи на дорогу, припиніть розмову, в тому числі по мобільному телефону: діти мають привчатися, що переходячи дорогу розмовляти не можна;
  • ніколи не переходьте дорогу навкіс, завжди звертайте увагу дитини на те, що рухатись треба впоперек дороги;
  • ніколи не переходьте дорогу на червоне чи жовте світло: якщо дитина один раз зробила це разом з вами, то обов’язково повторить без вас;
  • переходьте дорогу тільки на пішохідних переходах;
  • з автобуса, тролейбуса, трамвая, таксі виходьте першим, попереду дитини, озирнувшись на всі боки, і акцентуйте її увагу на цій дії;
  • залучайте дитину до ваших спостережень на вулиці, показуйте їй транспортні засоби, яких слід остерігатись;
  • демонструйте свої дії на дорозі: спочатку треба подивитися ліворуч, потім – праворуч, стоячи на краю тротуару;
  • не виходьте на дорогу із-за перешкоди, що заважає водієві бачити вас;
  • не дозволяйте дитині переходити або перебігати дорогу попереду вас – цим ви можете привчити його переходити дорогу не озираючись;
  • малюка треба тримати за руку, бути готовим утримати його, якщо захоче піти самостійно.

Учіть дитину уважно дивитись під час переходу автотраси!

Учіть дитину оцінювати швидкість і напрямок руху транспортного засобу.

Учіть дитину передбачати приховану небезпеку.

Неодноразово покажіть дитині:

  • стоячи на тротуарі позаду нерухомого автомобіля чи іншого транспортного засобу, як його раптово об’їжджає машина або будь-який інший транспорт;
  • кущі, дерева, які можуть зменшувати видимість автомобілів, що їдуть;
  • автомобілі, що переганяють один одного.

Всі уроки передбачення небезпеки давайте дитині, перебуваючи на тротуарі, пішохідному переході, перехресті та в зоні зупинки громадського транспорту.

Часто можна спостерігати, як дорослі і діти порушують Правила дорожнього руху. Звертайте на це увагу своєї дитини, розкажіть, яка небезпека виникає у тому чи іншому випадку.

Для запобігання ушкодженню iзоляцiї i виникненню коротких замикань (i, як наслідок, – пожежі) не дозволяється:

  • зафарбовувати й білити шнури i проводи;
  • вішати на них будь-що;
  • допускати зіткнення електричних проводів з телефонними, з теле- радіоантенами, гілками дерев i покрівлями споруд;
  • використовувати як провідник електричного струму телефонні, радiо- проводи;
  • довільно вбивати в стіни цвяхи, це може призвести до ушкодження прихованої iзоляцiї;
  • самостійно проводити ремонт електророзеток, переносити електропроводку.

Під час виникнення пожежі у примiщеннi школи учні мають виконувати накази i розпорядження вчителів. План евакуації школярів має знаходитися у рамці під склом на видному мiсцi. На ньому позначено також аварiйнi та запасні виходи.

Не можна ховатися у кабінетах, підсобних приміщеннях, туалетах тощо.

Під час евакуації треба поводитися організовано та не піддаватися панiцi.

Долікарська медична допомога постраждалим від пожежі

Швидкість i якість надання долiкарськоi медичної допомоги визначається пiдготовленiстю осіб, які знаходяться поруч. Якщо хтось постраждав від пожежі, слід:

  • заспокоїти постраждалого, покликати дорослих;
  • якщо під рукою немає води, накинути на постраждалого цупку тканину;
  • як тільки вогонь згасне, зняти тканину, щоб не травмувати обгорілу шкіру;
  • не зривати одяг з обгорілого тiла, акуратно розрізати його ножицями i зняти те, що знімається;
  • до приїзду лiкарiв накласти на опік суху й чисту тканину.

Пам’ятайте! Якщо виникла пожежа, облік часу йде на секунди. Не треба панікувати. Пам’ятайте, що необхідно остерігатися задимленості, високої температури, загазованості, обвалу конструкцій та споруд, вибухів технічного обладнання. Найбільш небезпечними точками виникнення пожеж зазвичай стають частини квартири, де знаходяться електричні прилади та опалювальні пристрої, а також місця для зберігання вугілля, дров, бензину (підвали, горища, балкони, гаражі).

Вогонь – друг, вогонь – ворог. Причини виникнення пожеж. Вогонь здавна став надійним помічником у житті людей. Разом з тим, необережне поводження з ним може призвести до виникнення пожежі. 

Пожежі часто виникають з таких причин:

  • несправність або неправильна експлуатація електрообладнання, газових плит, електричних побутових приладів;
  • увімкнення в одну розетку декількох побутових приладів великої потужності;
  • несправність електропроводки;
  • сушіння речей над газовою плитою;
  • користування саморобними електричними гірляндами для ялинки, запалювання хлопавок i бенгальських вогнів поблизу хвої;
  • використання легкозаймистих маскарадних костюмів iз паперу та вати;
  • несправна або залишена без нагляду побутова електротехніка;
  • необережне поводження з вогнем;
  • ігри з вогнем;
  • удари блискавки;
  • збереження легкозаймистих матерiалiв та речовин на балконі та вдома;
  • витік газу;
  • використання пiротехнiки.

Правила поведінки при пожежі:

  • зателефонувати до служби 101 (якщо це можливо);
  • повідомити повну домашню адресу, що горить, свій телефон, прізвище, ім’я та по батькові, скільки поверхів у будинку, якщо не знаєте – як до нього під’їхати;
  • вікна відкривати не можна, адже кисень посилить полум’я;
  • негайно вийти з приміщення, покликати дорослих;
  • під час пожежі заборонено користуватися ліфтами;
  • з висотного будинку не бiжiть сходами вниз, якщо зайнялося внизу, а рятуйтеся на даху, використовуйте пожежну драбину.

Щоб уберегти органи дихання від чадного газу, слід пробиратися до виходу повзком, бо внизу менше диму, накрити голову шматком мокрої тканини або пальтом.

При користуванні електричними приладами не можна:

  • залишати без нагляду ввiмкненi прилади;
  • ставити під розеткою електронагрiвальнi прилади, бо контакти розетки можуть перегрітися;
  • вмикати у розетку декілька приладів одночасно;
  • торкатися оголених місць при порушенні електропроводки або оголенні електричного проводу, поломці розетки;
  • вмикати несправні електричні праски, самовари тощо;
  • стукати по екрану телевізора, що згас, він може зайнятися або вибухнути, телевізор необхідно негайно вимкнути.

При користуванні нагрiвалъними приладами не можна:

  • вмикати їх через трійник та розміщати під розетками;
  • накривати, адже прилад перегрівається;
  • використовувати у тривалому режимі.

Правила пожежної безпеки у вашому домі. Гасіння пожежі в квартирі на початковій стадії загоряння. Правила поведінки під час пожежі

Пам’ятайте, що вдома не можна:

  • користуватися несправними електричними побутовими приладами;
  • захаращувати балкони i підвали;
  • гратися з вогнем;
  • зберігати на балконах i в гаражах легкозаймисті матеріали;
  • сушити речі над плитою.

Правила гасіння пожежі в квартирі на початковій стадії загоряння:

  • слід вимкнути джерела струму, перекрити крани газоподачi, джерело вогню накрити простирадлом;
  • якщо пожежа виникла через несправність електропроводки, нічого не можна заливати водою, можна взяти пісок, вогнегасники, вікна відкривати не можна, бо кисень посилить вогонь.

Якщо вогонь відразу загасити не вдалося, необхідно якомога швидше покинути приміщення i покликати на допомогу дорослих. Якщо є можливість, закрити по дорозі всі двері.

Не можна ховатися у шафах, під ліжком чи столом, у туалеті чи ванній кiмнатi. Необхідно зателефонувати за номером 101.

ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ НА ЗУПИНКАХ ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ

Очікувати транспорт треба у призначеному місці. Якщо ж його немає, то на тротуарі чи узбіччі. Не можна стояти спиною до транспорту, що наближається. Небезпечно стояти в першому ряду: коли до зупинки підходить транспорт, юрба може виштовхнути під колеса. Не намагайтеся увійти до транспорту, що вже відходить. Після виходу з транспорту не слід поспішати відразу переходити вулицю, краще зачекати, доки транспорт від’їде.

Посадка й висадка з транспортного засобу:

Посадку й висадку пасажирам дозволяється здійснювати після зупинки транспортного засобу. Через задні двері автобуса пасажири заходять, а через передні – виходять. Якщо є треті, середні двері, через них можна входити та виходити.

Якщо до транспорту заходить інвалід, жінка з малою дитиною, пасажири літнього віку, слід пропустити їх уперед, допомогти увійти. Якщо вони виходять, допомогти вийти.

Входити до транспортного засобу можна тільки тоді, коли він остаточно зупинився, і тільки з боку тротуару чи узбіччя проїжджої частини.

Затемна слід уникати порожніх зупинок. Очікувати транспорт краще в багатолюдних місцях, на добре освітленій зупинці.

Посадку й висадку варто робити не на проїжджій частині, а в спеціально відведених місцях чи біля бордюру дороги.


Безпека салону

У салоні передбачено все необхідне. Є аварійні та запасні виходи, вогнегасники, аптечка.

Стоячи в салоні, необхідно надійно триматися за поручні чи спеціальні ручки. Це допоможе не впасти під час гальмування. Стояти краще обличчям у бік руху.

У громадському транспорті можуть бути злодії. Щоб не стати їх жертвою, треба пильнувати свій портфель чи валізу, бути уважним, особливо при виході.

Навчально-методичні рекомендації з цивільного захисту населення.